vrijdag 5 februari 2010

Dag 2


houtskool, 64 91 cm

Dag twee en er meteen vol in!

Er zit zoveel in mijn hoofd dat ik bijna teken alsof ik de bus moet halen. Bang dat een maand nóóit genoeg zal zijn om alles op papier te krijgen.

Alhoewel ik heel helder weet wat wil gaan doen en waarom, neemt het tekenen me al meteen over. Het gaat zijn eigen gang, elke tekening dicteert de volgende en zodra er dan, zoals vandaag 2 naast elkaar hangen, worden het meer dan 2 opeenvolgende beelden.

detail 1e tekening, grafier+charco

Alhoewel mijn vertrekpunt voor Vertrouwen Verbeeld nog steeds die van de botanische benadering is, merk ik dat ik, nu ik totaal ongestoord kan werken, het tekenen ansich ook weer een hernieuwde kennismaking is met wat tekenen met mijzelf doet. Ik krijg weer andere inzichten ook richting mezelf en hoe ik me verhoudt tot het onderwerp en waar voor mij het zwaartepunt ligt.

De gedachten vliegen over en weer, en tekenend leg ik die vast.
En daarbij zet ik in op steeds dieper in een beeld komen.
Een beeld helemaal uitbenen in meer dan 1 tekening.

Louise Bourgeois heeft het over "Drawing have a featherlike quality"

En zo is het inderdaad.  Soms denk ik aan iets en dat is dan ook zo licht,  zo kwikzilverachtig, dat ik niet eens de tijd heb het op te schrijven. mijn tekeningen kunnen het wel vastleggen, en voorkomen dat het moment vervliegt en vergeten raakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten