donderdag 4 februari 2010

Dag 1

Ben begonnen, Het begon eigenlijk al gisteren in de trein. Reizend met de trein heeft precies het juiste tempo van "in transit" zijn.
En deze maand is de meest grafische. Alles is kaal, het licht scherp. Alle visuele ruis buiten is ineens geen ruis meer, maar onderdeel van een groter beeld.

En zo ontstond er een raar driedubbel beeld. Het landschap buiten, de reflectie van het binnenste van de trein met tegelijkertijd heel heldere nieuwe beelden in mijn hoofd wat ik met die landschappen kan doen. Wat maakt iets landschappelijks?

Mijn atelier is in een waanzinnig 13e eeuws koopmanshuis. Midden in het prachtig middeleeuwse dorpje. Compleet met grote haarden en muren van 60 cm dik en mooie walnoten deuren. Wel erg koud, dus dat viel even tegen.... Kdacht net van mijn eigen ellendige koude atelier af te zijn, sta ik hier te werken met een petroleumkachel en een houtkachel.
Het dorp staat, midden in februari, compleet "uit".

Er is hier niks, behalve en waanzinnige omgeving, fijne lucht. En natuurlijk een riem papier waar ik meteen aan ben begonnen. In tegenstelling tot wat ik verwachte zijn er nu geen andere kunstenaars behalve ik en een Britse die 2 dagen per week hier in een atelier werkt.

Het voelt als werken onder een stolp. En dat is precies waar ik naar op zoek was.
Tijdens de lunch ( die enorm uitgebreid is, heerlijk!) meteen een boom opgezet met John en Grete over wat trust zou moeten zijn. Daarover zijn we zeker nog niet uitgepraat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten