maandag 12 april 2010

Onkruid losser na strenge vorst

minimaal 1 bak onkruid per m2 komt er uit mijn kruidenbed!

 Het hebben van een moestuin is een constante mengeling van verrukking en frustratie! Nergens kom ik zo tot rust en nergens wordt ik zo met mijn neus op het feit gedrukt dat ik altijd minimaal 1 stap áchter loop op het tempo van de natuur!

De eerste keer dat ik weer aan de slag meende te kunnen zat alles nog vast gevroren! Maar hoera, strenge vorst had een groot voordeel bleek de weken erna;  de vorst had er ook voor gezorgd dat dat ellendige kweekgras ( op de vraag van mijn dochters wat ik het liefste zou willen wensen antwoord ik nu vaak, een kweekgras vrij leven...) wat normaal onwrikbaar vast zit, nu prettig was los gevroren! Het liet zich makkelijk verwijderen.

Maar er lonkte teveel leukere karweitjes in mijn ontluikende tuin dus liet ik het onkruid verwijderen er wat halfslachtig bij zitten....
Stom! Nu alles écht klaar is voor het prachtige werk van zaaien, zit het kweekgras inmiddels weer muurvast. Had het er meteen uit moeten trekken na de strenge vorst, dan had ik nu al mijn pastinaak, bietjes, sla en tuinbonen in de grond gehad!!

Terwijl ik mezelf redelijk verwensend voor mijn laksheid, kwam ook de vergelijking op met mijn ervaringen van de afgelopen tijd met de financiële wereld. Die hele crisis was als ware het een héél strenge winter. Iets wat normaal heel vast zit, mores, en moraal, allerlei onwenselijk gedrag, werd nu door de vorst omhoog gedrukt! Ineens werd zichtbaar wat daarvoor betrekkelijk ongezien door kon wortelen. Los gevroren was er nu ruimte om zaken te verwijderen voordat het in de rulle aarde alsnog weer kon aanslaan....
Laksheid maakt dat je uiteindelijk extra zwaar werk hebt.
Gek, terwijl ik bedenk dat de financiële wereld nu écht aan de slag gaan om te bedenken hoe men de bedden opnieuw zou moeten gaan inrichten, wordt het onkruid nog steeds tamelijk laks verwijderd. De mores is wat geschaafd, maar of er nou veel veranderd?

Eérst het onkruid verwijderen voordat je de nieuwe bedden kan aanleggen om opnieuw(onkruidvrij) te zaaien. en dat moet je doen waneer de gelegenheid zicht aandient!


1 opmerking:

  1. je schrijft prachtig zelfs over onkruid! wanneer heb je tijd voor dat koffietje? lieve groeten, mariska

    BeantwoordenVerwijderen