woensdag 21 maart 2012

Mythe #2 Creativiteit overkomt je


Creatieve Mythe #2.

Creativiteit overkomt je

Casper Friedrich Davids


Of; hoe ik, na aanleiding van gekregen reacties tijdens mijn artist in residence in Frankrijk probeer vorm te geven aan mijn gedachtes over die reacties.

“Hoe jij overal toch maar steeds de inspiratie krijgt…. Geweldig dat het creatief zo lekker naar je toekomt”

Ik was na deze reactie in de war, creativiteit en inspiratie…
Hoe verhouden die zich nou tot elkaar.
Het wordt vaak door elkaar gebruikt voor hetzelfde.
Of, ook zoiets; aan elkaar; creatieve inspiratie… euhhh.
Zou de titel van deze blog éigenlijk moeten zijn; Inspiratie overkomt je…

Waar zit ‘um het verschil? Is er een verschil? Of is het een misverstand, mythe zo je wil?
Kijk, als we het hebben over goddelijke inspiratie, dán weten mensen wel waarover het gaat (of juist helemaal niet, maar daar ga ik even niet op in, ok, ‘tis al ingewikkeld genoeg.)

Volgens meedenkenden op twitter is er wel degelijk een onderscheid te maken. Namelijk dit:

Creativiteit zit van binnen. Inspiratie komt van buiten en zet binnen iets in gang!
Dankjewel @mediaoptima!

Of, ook fijn, volgens @gerbenvink:

Creatief is als je een uiting maakt. Inspiratie is wat de uiting inspireert!


Eigenlijk hebben kunstenaars er zélf ook wel een handje van om die mythe in stand te houden
Nietsche, die slimmerd, had dat wel door: (heb ik echt niet allemaal gelezen hoor, zijn oevre, maar sommige stukjes zitten dan wel ergens in je archief heJ)

‘Artist have a vested interest in our believing in the flash of revelation, the so-called inspiration…. Shining down from heaven as a ray of grace. In reality, the imagination of the good artist or thinker (want die hebben het ook) produces continuously good, mediocre or bad things, but his judgement, trained and sharpened to a fine point, rejects, selects, connects… All great artists and thinkers are great workers, indefatigable not only inventing, but also in rejecting, sifting, transforming, ordening.”

Dus niks ‘krijgen” of “overkomen”. 'tIs heul hard werken!

Maar goed; creativiteit ‘overkomt je is/was wél een veel gehoorde reactie.
En niet alleen als grondtoon in de gekregen reacties die ík kreeg….

Mmmm, weet je, ik schrijf deze blog en loop nu vast.  Ik hád het zo mooi in mijn hoofd, dat verhaal was, bij wijze van spreken dan helaas al af. Nu ga ik het verder uitdenken en kom ik er niet uit.

Dus allez,
met het risico dat het toch iets anders wordt dan ik van plan was, namelijk het 'ontmaskeren' van een creativiteits mythe...

Inspiratie… 
Mmm, ja, díe overkomt je vaak!.
En vaak niet als je er juist helemaal lekker klaaarrrr voor bent.
Als in; liggend in bad, glaasje wijn en aantekenboekje op kruk ernaast, sfeerverlichting aan en je mobiel uit, of in ieder geval niet in de badkamer is ook niet slim kan ik uit ervaring delen, maar dat is weer een ander verhaal.

Nee, inspiratie komt vaak als het niet uitkomt.
Terwijl je met je 2 kinderen op een schoolplein staat en dat die dan de halve klas mee naar huis willen nemen om te spelen.
Tijdens een vergadering. Heel inspirend vaak; vergaderingen. Alleen niét voor de reden waarvoor de vergadering dan weer was georganiseerd).
Inspiratie komt als je er niet op beducht bent. Je met andere zaken bezig bent.  Ramen lappend, kattebak verschonend. En noooit als je je fijne opschrijfboekje bij de hand hebt. Ook al ligt je hele huis vól met dat soort onmisbare Moleskins. Laat staan dat je op het moment van je verlichte ingevingen een pen kunt vinden die het doet! Typisch….

Creativiteit is echter wat je daar vervolgens mee dóet.  

Een werkwoord
Actie dus!
Nou ja niet met het niet kunnen vinden van een pen dan, maar wat je dan dóet om die inspiratie om te zetten in, in mijn geval dan, tekeningen of performances, of wat ik doe binnen organsiaties. In, zoals heer Nietsche het dus omschrijft: in zijn ‘judgement, trained and sharpened to a fine point, rejects, selects, connects…’

En dáár zit ‘t ‘m in wat mij betreft met die ontmaskering van de mythe.

Creativiteit overkomt je niet, inspiratie overkómt je. Soms.

Soms wel, maar vaker ook niet.

Maar daarop ga, even kleine zijstap,  dieper op in in blog Mythe 3, Creativiteit is out of the box. Waarbij ik dan breder inga op het feit dat ook inspiratie niet alleen maar gaat over die goddelijke, sublieme, ruisloze vonk. Die bliksemschicht  waar je zelf geen invloed hebt óf die wel of niet komt. Goede ideeën komen ook niet altijd vanzelf. Meestal moet je daarvoor toch echt gericht aan de slag. En inderdaad: soms heeft het even tijd nodig. Dan moet je er even op broeden. Je kán wél de voorwaardes genereren dat die inspiratie kan ontstaan. Dat gaat niet alleen over leidzaam afwachten. (en om nou de hele dag maar te gaan ramen lappen in de hoop dat…)

Character may be manifested in the great moments, but it is made in the small ones’
Zei mijn leraar Engels although I doubt that that was his quote.
En zo is het het ook met inspiratie en creativiteit.

Die inspiratie, dáár scheelt het vaak niet aan. Of als dat wél het geval is, dan zijn daar ook manieren voor om het te prikkelen.

Maar je creativiteit inzetten… dát overkomt je alles behalve. Die creativiteit om dat dus op een eigen, autonome, prikkelende manier te doen.


En hoe daar dan wat mee doen, dat omzetten… dat creatief vormgeven… dát is een ander verhaal.

En dat kan je lezen in de blog De Mythe #3 Creativiteit is outside de box,




 waar ik nú aan verder ga schrijven.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten