dinsdag 20 maart 2012

5 mythes over creativiteit


5 MYTHES OVER CREATIVITEIT

Wat doe je met al die reacties die je krijgt als je zelf een maand onderduikt in je eigen creatieve proces?

Je schrijft een aantal blogs waarin je de kern van die reacties vertaalt naar mythes, de zin en onzin ervan..

Let op, niet wetenschappelijk en geheel persoonlijk. 

In willekeurige volgorde: 5 mytes over creativiteit!


  1. Niet iedereen is creatief!

  1. Creativiteit overkomt je

  1. Creativiteit is out of the box

  1. Creativiteit gaat beter als je samenwerkt

  1. Creativiteit is gebaat bij positiviteit
Ik ga proberen de komende dagen de andere 4 mythes te beschrijven in volgende blogs!

Vandaag mythe 1!
Niet iedereen is creatief!

deze foto komt van deze blog, geen idee van wie die foto is...


“jij als kunstenaar bent zo lekker creatief, maar ik ben dat helemaal niet; creatief..’

Die hoor ik vaker voorbijkomen.
Ik denkt dat we allemáál creatief zijn. En dat het dus bepaald niet is voorbehouden aan alleen de snelle jongens van de afdeling marketing en de kunstenaars onder ons ( daaronder versta ik, wellicht ten overvloede, dansers, musici, theatermakers, schrijvers en natuurlijk mijn beeldende collega’s)
Mijn hemel, ik kén hele volkstammen  niet-creatieve kunstenaars en heel creatieve leidinggevenden bijvoorbeeld.

Creativiteit is, sorry, niet afhaken nu,  niet te leren!

Simpel, je bént het namelijk al! Het is je áángeboren. En wel in royale dosis.....
Het is ons dus eigen. Ik bedoel maar, hoe denk je dat onze voorouders ooit die grot uit zijn gekomen toen daar een grote beer voor stond…. Niet met alleen die knuppel hoor!
  
Eigenlijk zijn er maar weinig mensen écht 'on'creatief.

Hoe dat komt?

Ik denk (onder andere) omdat we massaal geleerd hebben onze creatieve kanten te negeren.
Dat begint al op school. Creatief knutselen is op veel scholen (nog) iets voor de vrijdagmiddag. Masaal de juf nadoen betekend dat je het ‘snapt’. Hup, stickertje erbij, goed gedaan. En ook daarna (met dank aan @bloei:) wordt creativiteit in doen en laten niet bijzonder op waarde geschat. 

Sommige van ons zijn daarin bijzonder succesvol in geworden; het onderdrukken van hun creatief potentieel.
Want ja... 'tis onhandig, niet aangepast, soms oncomfortabel, niet binnen de lijntjes, het komt nu effe niet uit,  of 'tis alleen iets dat je lekker bewaart voor een creatieve sessie, tijdens een brainstormsessie op de hei (waar 'het' dus mag en dus vaak ook niet lukt, enfin, daarop kom ik in blog bij de mythe 3 ern 4 op terug) etc etc. niet iets wat je inzet voor bij dagelijkse waan van de dag etc…

En daar zit ‘m wat mij betreft vaak de clou… Want tja, we moeten ons potentieel (al die verbindingen in onze hersenen) wel onderhóuden. je moet er wel wat voor doen, voor die bron. Stimuleren en blíjven ontwikkelen dus!

Ik blijf me verbazen dat we taal en rekenen eindeloos blijven oefenen, maar dat vormend bezig zijn, en dan bedoel ik dus écht spelen met vorm, met expressie, met ideeën en daar uiting aan geven, na groep 6 al wat beladen wordt en minder belangrijk (telt niet voor die Cito, enfin, dat is misschien iets voor een andere blog).

Enfin; creativiteit is dus niet te leren. Maar wél áf te leren!

Onze verkrampte manier van omgaan met fouten maken is óók debet aan het afleren van onze imaginaire speelsheid. Fouten zijn dom. Dan snap je het niet, je hebt niet opgelet…etc etc…
Maarrreeeh, neem nou onze ‘verlichte’ gloeilamp man Edison. Als die gestopt was na de 1e mislukking had ‘ie nooit de gloeilamp gevonden…
‘I just discovered a hundered ways of how not to do it!’


En soms moeten we daarvoor over onze eigen angsten heen stappen 

Dussss,

Even zo goed,met dit bovenstaande getikt, hóór ik de dikke “jamaars’ alweer komen; 
‘Ja maar in mijn werk heb ik creativiteit ook niet nodig.
Dat is toch écht iets voor die kunstenaars en marketing jongens, wij kijken gewoon lekker naar mooie kunst en genieten van al die creativiteit…”

Dames en heren, koeken en peren: creativiteit heeft niks te maken met het behendig kunnen hanteren van een schilderskwast.

Waarover gaat Creativiteit dan wel?

Creativiteit gaat over zaken vanuit andere perspectieven bekijken.
Nieuwe dingen uitproberen terwijl je nog niet weet waarom dat dan preceis zo moet, laat staan dat je uberhaupt weet of het gaat werken. Het betekend vertrekken zonder dat je al weet waarheen je wilt gaan.!
Creativiteit gaat over vragen vragen vragen in plaats van bij het 1e beste antwoord terug in je stoel gaan zitten. Spelen spelen spelen. Over durven te verdwalen. De omweg nemen. Vertragen om te kunnen versnellen. Over hoe dan ook uit je comfortzone stappen dus. 
En, hoe thrilling out of the box ook kan zijn. Creativiteit betekend soms óók om in je eentje heel diep ín je box te kruipen… Dat je níet ( nou ja, niet áltijd) moet luisteren naar anderen. Dat je belemmerende vooronderstellingen even opzij kan zetten. Zoals dus dat je wél fouten mag maken, moet zelfs!

Noem mij jouw beroep waarin jij dit niet nodig hebt....!

Ik denk dat creativiteit een samenkomst en verbinding is van het bovenstaande. Van een heleboel krachten, ideeën, kennis, inzicht, nieuwsgierigheid en verwondering. En weet dat het reservoir daarvan allang in jou aanwezig is!
De mythe dat niet iedeeen creatief is kan wat mij betreft dus in de prullebak.
Iedereen is creatief!
Creativiteit gaat om je vermogen die bundeling van vormende krachten, jouw bron van verwondering in jezelf aan te boren…
Maar dat moet je wél zelluf doen dus!
Wat doe jij om jouw creatief potentieel, jouw bron te onderhouden?

Nieuwsgierig naar je reactie....
Wie weet dat dat weer de bodem wordt voor een nieuwe blog





Geen opmerkingen:

Een reactie posten