vrijdag 24 februari 2012

Dag 3, en ineens komt de flow


Uitzicht uit mijn atelierraam



Uitzicht op mijn atelier vanaf de helling van het dorp, bij de rode stip is de residency

Gewoon weer begonnen. Zin of geen zin. Ik ben er nú dus ik ga 'gewoon' aan de slag. Die flow komt van zelf een keer. Kwestie van blijven bewegen dacht ik vanochtend lekker positief ahum.
Dus.... allereerst lekker meters gemaakt aan een tekening die ook al lang in mijn hoofd zit en waar ik in Nl al tig keer aan ben begonnen; de ABN Amro disclaimer als teksttekening.

detail van 1e fase van ABN Amro aquarel, laag 1

Het is een tijdrovend werk waar ik dan nu goed aan toe kom.In kleur dit keer! En wel in verschillende kleuren huid tint aquarel.Ik werk alleen met kleur als kleur autonoom onderdeel is van het werk.Niet als enkel figuratieve waarde en dus willekeurig.

Toen ik werkte bij ABN Amro kreeg ik met élke mail een lél van een disclaimer in mijn mailbox met niet mis te verstane taal over wat ik allemaal niet mocht en wat ik vooral moest. En o ja, ze waren verder niet verantwoordelijk voor niks... Toen ik die disclaimer tekende op groot formaat en die ophing in de bank gaf menig werknemer aan die tekst voor het eerst te lezen. En dat terwijl elk mailtje wat ik van iedereen kreeg er van vergezeld ging.

Nu dus teken ik hem in verschillende huidtinten zodat het bijna 'onzichtbaar' wordt en tegelijkertijd onderdeel wordt van onze fysieke waarnemening.het werk is voor mij een zeer conceptuele uiting en handeling.

Het gaat helemaal niet meer over schoonheid, maar over de ervaring fysieke tijd door te brengen met een boodschap die steeds gedachtenloos wordt gecommuniceert, gedeeld en verspreid.
voor mij is het het tegenovergestelde van vertrouwen. Het is het indikken en verschuilen achter formaliteiten en verantwoordelijkheden.

Tijdens mijn ABN Amro tijd heb ik echt mensen ontmoet die naar beste eer en geweten handelen. Dus ik vond het te makkelijk om de 'schuld' aan onverschilligheid of onwetendheid 1 op1 bij hen te leggen. Maar dit het vertsuren van berichten met dít soort boodschappen staat daar, m.i, toch echt haaks op! "Zo is het systeem nou eenmaal, dat verander je niet"
Ik geloof dat elk systeem te veranderen is en dat het begint met bewustzijn van het huidige handelen.


Enfin, weer een tekst tekening dus. ( in mijn blog van 17-2-10 schrijf ik ook al wat over de tekst tekeningen) Dit keer houdt ik de tijd bij die ik er aan werk, ( al 6 uur en 43 minuten).
Ben er nog niet uit of de handeling het werkelijke werk is en dat de tekening dus een visuele registratie is, of dat het werk straks een autonoom werk is.


Al met al is het wérkelijk de tekst tot me nemen en die te betekenen in een uitgebreide tijd belangrijk om mijn gedachten over het fenomeen disclaimer beter te begrijpen, als ook mijn interactie ermee als beeldend kunstenaar. De fysieke ervaring is straks óók te lezen in het werk. Ik ben nieuwsgierig naar wat het dan aan interactie gaat opleveren. óf het wat oplevert.


Hij is nog lang niet af, maar het ziet er naar uit dat ik vandaag langzaam richting een goede tekenmood ga. Van alles en nog wat gedaan en het is lang zo hopeloos niet meer als gister...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten