zondag 22 april 2012

ZUID AS DISCLAIMER PERFORMANCE


het gereedschap.... 10 kilo krijt voor mijn 1e disclaimer performance op 20 april 2012



Een man staat, strak in het soort pak waarin ik de hele middag al mannen zie lopen, te bellen. Mídden in een tekst die ik zojuist op de tegels onder hem heb getekend. 

"Wat is hier de bedoeling van?" briest hij nadat hij heeft opgehangen...
"Nou dít" vertel ik hem als ik even op sta uit mijn stoepkrijtende houding.

"Dit wat?" vraagt de man, nog steeds wat verontwaardigd.

"Dit gesprek wat wij nu proberen te hebben...". 

Ik vertel hem dat ik kunstenaar ben en waarom ik op deze winderige vrijdag middag mídden op de Zuid As en vóór het hoofdkantoor van ABN Amro, door mij verzamelde disclaimers van banken aan het stoepkrijten ben.

Kunst laat niet zien wat zichtbaar is, maar máákt zichtbaar! (Paul Klee voor wie hem niet herkende)

Ik leg hem uit dat het geen actie is, geen statement tegen de banken. Dat ik dat helemaal niet interessant vind zelfs. Voor mij is dit een perfomance over kwetsbaarheid, over verwachtingen vertrouwen én wantrouwen. Het is mijn beeldende poging om iets (disclaimers) zichtbaar te maken die een steeds grotere rol gaan spelen zónder dat iemand het leest! Wat vragen we ten aanzien van vertrouwen? En wat geven we ervan? En hoe?

Ik vertel hem dat het fenomeen vertrouwen zoals dat gevraagd wordt door banken, mij fascineert en dat het me opvalt dat de bijbehorende disclaimers als grondtoon wantrouwen hebben. 
Ik vertel hem dat ik vond dat ik iets moest doen zónder waardeoordeel, alleen maar laten zien waar iedereen (ook weer letterlijk zo bleek deze middag) aan voorbij loopt. Het gebeurt voor onze ogen en we zien het niet. In de handeling zit voor mij het bevragen.

De man maakt een foto van wat ik net heb geschreven. 

"Is dit uw tekst?" vraagt hij, inmiddels met een heel andere lichaamshouding. 
"Nee,"  zeg ik,  "Van een bank".


De man maakt nog een foto. Bedankt me. Wenst me succes. En vervolgt dan zijn weg...



Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst begonnen om, midden op de Zuid As, disclaimers te tekenen. Disclaimers die ik de afgelopen jaren aantrof onder mijn correspondentie met banken.

Ik heb net zo lang getekend tot het begon te regenen en, hoe fraai symbolisch, mijn handelingen weer werden weggespoeld.
Halverwege kreeg ik, spontaan, versterking van iemand die kwam kijken.... Krijt genoeg:)


de waarde van de toekomst kan fluctueren


Waarom ik dit doe? Ongemakkelijk op mijn knieën op een ruwe ondergrond, op een groot plein en in mijn up, teksten overschrijven die niet de mijne zijn? 

Lees dan even mijn blog van 18 april...

All in all vind ik; om vertrouwen te krijgen moeten we beginnen met het te geven. Zonder voorbehoud. Gewoon beginnen!
Omdat ik behoefte kreeg beeld én handeling toe te voegen aan de discussie die in een duizelend wekkende hoeveelheid variaties steeds wordt gevoerd: 

Hoe krijgen we vertrouwen terug? In elkaar, in de banken, in het financiële systeem? En wat hebben we daarvoor nodig? Kijken we wérkelijk naar wat er onder onze neuzen gebeurt?





 foto die via twitter kwam van @Anonynky, na de plensbui...


Afgelopen vrijdag kreeg ik hulp van Ischa. Aankomende vrijdag zit ik er weer. En de vrijdag daarop. En die daarna. En de vrijdag dan daarna.... 

Wie weet wat er nog meer gebeurt ... krijt genoeg!


2 opmerkingen:

  1. Mooie performance! En daar dan mooie foto's of een filmpje van maken en die vervolgens (als een soort van spiegel voorhouden) opsturen naar de kunstcommissie van de bank.....Je wilt tenslotte iets zichtbaar maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cerulean,

      Daar werk ik aan, dus het krijgt zeker nog een vervolg!

      Verwijderen