vrijdag 3 juni 2011

Raad van Inspiratie


Raad van Inspiratie
Man die de wolken meet
man die de wolken meet van Jan Fabre

Dat verder kijken dan binnen je eigen comfort zone leuk én zinnig is, bleek vanochtend weer eens!

Het FD, volgens sommigen niet de krant voor kunstenaars, stond een geweldig artikel van Annemarie van Gaal, waarin ze zich afvroeg waarom bedrijven zich niet wat vaker lieten inspireren door getalenteerde mensen van buitenaf. 

Dit alles naar aanleiding van een gesprek met Toon Gerbrands, algemeen directeur van AZ,. “Eigenlijk zou ieder bedrijf een raad van inspiratie moeten installeren” volgens Gerbrands. Annemarie was het daar mee eens!

En ik ook! Ik lees het FD juist omdat het niet over kunst gaat, maar over een wereld waar ik, soms dan, niets van begrijp. Tegelijkertijd helpt die krant me om mijn eigen business targets aan te scherpen. En te leren van andere ondernemers. Zoals door die geweldige column dus van Annemarie van Gaal!

Business targets, business model, business canvas……
Sinds ik met mijn KIS leergang van Cultuur en Ondernemen ben begonnen hebben die woorden een heel andere lading gekregen. Ineens is er het besef dat dat niet zaken zijn die ik ooit nog eens moet uitzoeken of opstarten, maar iets waar ik eigenlijk al lang mee bezig ben!
Ik ben al 15 jaar beeldend kunstenaar, en dus óók al 15 jaar ondernemer.

Wat is mijn missie, wat is mijn product én hoe breng ik dat naar de markt? KIS laat me bewuster stil staan bij deze vragen. Ervaringen van andere entrepreneurs uit het FD geven me een extra zetje! En Annemarie bevestigt mijn gevoel dat er behoefte is aan wat ik doe!

Als beeldend kunstenaar je missie zoeken is lastig, want het komt zó uit wie je bent. Het is je grondtoon!
En doordat dat zo dichtbij is wantrouw je het bijna. “Zó simpel, dat kan het toch niet zijn; een missie is toch iets heel complex”.
Waarom doe je wat je doet?
Kan dat wat mij drijft dan óók mijn missie zijn?  Inderdaad, het lag al jaren zo dichtbij, en nu weet ik het eindelijk ook te benoemen!

Mijn missie is om de wereld rijker te maken door mensen te helpen aan meer verbeeldingskracht! 

Mijn producten zijn namelijk niet mijn tekeningen en mijn beelden! 
Mijn product is verbeeldingskracht! Verbeeldingskracht met een enorme spanwijdte! Mijn tekeningen, beelden, interventies, etc, zijn daarvan het fysieke gevolg. 
En met het opstarten van Ter Dis heb ik een kloppende manier gevonden die verbeeldingskracht naar de markt te brengen! Met Ter Dis brengen we steeds verhalen van kunstenaars samen met verhalen van 10 andere disgenoten. Organisaties, entrepreneurs die we steeds exclusief uitnodigen om een avond met elkaar te sparren en elkaar zo te inspireren. Op een intieme en kleinschalige locatie en onder genot van een uitstekend diner. Langzaam, uitgebreid en met aandacht!

“Betaal mij €2000,- en een goed diner, en ik ben beschikbaar voor een raad van inspiratie”, aldus Gerbrands! Kijk, dát moet ik nou nog leren! Ik wéét dat wat ik doe waarde heeft, nu het nog durven vragen ook! Annemarie vindt het een geweldig idée. Want waarom zou je niet af en toe je oor te luisteren leggen bij mensen met een gave?

Twee nieuwe Ter Dissen met gedreven kunstenaars staan op stapel! Ik denk dat ik wel wat nieuwe gasten weet!










Nu weer aan de slag met de Vonk website en dat huiswerk voor KIS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten