zaterdag 16 oktober 2010

Artez, poezie in lijn middels de zintuigelijke ervaring van klank

Ben al weer een tijdje bezig met de vooropleiding bij Artez.
Atijd weer geweldig om mee te werken aan de prille beeldontwikkeling van het handschrift van toekomstige academie studenten.

Vandaaag mijn favorite les. Middels verschillende soorten muziek proberen vanuit één emotie een lijn op te bouwen) Als een archeloog tastent door het landschap uit een stuk van Arvo Pärt. Een lijn vanuit angst en wanhoop vanuit het Erbarme dich van Bach, Twee tegenstrijdige lijnen op klanken van de Kneuterdijkse Rimram van Bert en Ernie. Een vette, volle lijn op de Camina Burana van Orf en dan héél erg knallen op muziek uit de superfim Undergrond van Emir Kusturica.
Kon het niet laten mijn held te laten horen.. Philippe Jaroussky.
Afgelopen woensdag hem voor het eerst live gehoord in het Concert gebouw. 
Woorden schieten te kort... Het was zó'n intense ervaring en subliem samenspel in klank, dictie en joie de vivre. Het concertgebouw ging compleet uit zijn dak. En terecht. Huilen gewoon.

Mijn studenten tekenden d elichtheid van een lijn, het vederlichte strelen van een lijn op de klanken van Chlorishttp://www.youtube.com/watch?v=fNWKnXgrroA

Zelf hoor ik nog steeds Pur ti mio van Jaroussky woensdag galmen in mijn hoofd.....

Maar, ok, nieuwsgierig naar wat mijn lessen opleveren, kijk ik nu al uit naar het huiswerk dat ze laten zien in de volgende les

2 opmerkingen:

  1. Alleen laat de volgende les nog even op zich wachten... Niet erg als je focus ligt op het verlangen. Dat zal alleen maar toenemen.

    Mijn muziekcollectie, heeft die wat te bieden? Iets wat een onmogelijke emotie in mij losmaakt en een krijt substantie vastmaakt aan een vel papier? We shall see...en tot die tijd mag je blijven verlangen naar de volgende les in januari.

    Interessante blog, nice to read. :-) Succes met alles en geniet van het leven.

    Adios...Tim Becx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Anook,

    Druk als ik ben met school, dinsdag aller eerste schouw(Design Academy). Zette ik Erbarme Dich op om een flink door te stomen. En toen moest ik aan jouw tekenles denken op de vooropleiding ArtEZ vorig jaar. dus ik kijk even op je blog en daar lees ik het artiekel over die zelfde les! Wat leuk.

    Ik vond je lessen erg leuk en ben nog steeds blij met oa deze tekening die ik bij ' De steen bloeit' heb gemaakt.

    http://3.bp.blogspot.com/_qMLFrEqZWZs/S46Cs7L3MyI/AAAAAAAAALg/wBr0JduQUEk/s1600/de%2Bsteen%2Bbloeit.jpg

    Bedankt voor je lessen en succes met de nieuwe lichting!

    Groetjes, Guusje Segond von Banchet (vooropleiding ArtEZ vorig jaar)

    BeantwoordenVerwijderen